بيشتر بدانيد


 





 
اگر بيشتر از 25 سال داريد و براي جنگيدن با آلزايمر مدام جدول حل مي کنيد وشعر حفظ مي کنيد. اين روند را ادامه ندهيد چرا که محققان فهميده اند اگر تنها آدم ها تا 25 سالگي سوادشان را بالا ببرند. کمتربه آلزايمر مبتلا مي شوند. به گفته فيگارو اگر تا قبل از 25 سالگي، آدم ها ظرفيت هاي فرهنگي و علمي شان را بالا ببرند و از مغزشان بيشتر کار بکشند. در روزهاي پيري فاصله شان با آلزايمر بيشتر مي شود. البته اگر سن شما از ربع قرن هم گذشته است نااميد نشويد. محققان مي گويند شايد زياد در جنگ با آلزايمر موفق نباشيد اما در هر سني که آموزش ببينيد مي توانيد ساختار مغزتان را متحول کنيد.

دعا کنيد؛ شفا مي گيريد!
 

وقتي پزشکي از بيمار قطع اميد مي کند همه دست به دعا مي شوند. بعضي هايشان کاملاً به نجات بيمار اميدوارند و برخي با شک و شبهه از عوامل ماورايي کمک طلب مي کنند. تحقيقاتي که در نشريه پزشکي SOUTHERNMEDICAL انجام شده، نشان داده که دعا واقعاً مي تواند بيماران را نجات دهد. به نوشته ديلي ميل قدرت دعا کردن مي تواند به بهبود بيماران کمک کند واگر دعا کننده در نزديکي فرد بيمار باشد اين موضوع تاثير بيشتري بر بهبود بيمار خواهد داشت. آنها در تحقيقاتشان فهميده اند. بيماراني که نقص بينايي يا شنوايي داشته اند با خواندن دعا در نزديکي شان بهبود چشمگيري پيدا کرده اند. تحقيقات ديگري نشان داده که دعا در عمل هاي جراحي بزرگ هم تاثير زيادي مي گذارد و در بهبود بيماران کمک مي کند.

عاشق شکست خورده دست کمي از معتادها ندارد
 

حتما شما هم تاکنون خبرهاي بسياري را در مورد انتقام هاي عاشقانه خوانده ايد. کساني که بعد از طرد عاطفي و شکست عشقي به دنبال معشوق راه مي افتند، آزارش مي دهند، او را تهديد مي کنند يا اينکه به خود آسيب مي رسانند و خودکشي مي کنند. محققان دليلي را براين موضوع کشف کرده اند. بررسي هاي آنها حاکي از اين است که شکست عشقي نواحي اي از مغز را فعال مي کند که در انگيزش، پاداش و اعتياد نقش دارند. آنها مطالعه اي را روي گروهي از افراد انجام دادند. در اين مطالعه افراد اعتراف کردند که بيش از 85 درصد وقت شان را به فکر کردن به معشوق سابق شان مي گذرانند و آرزوي بازگشت او را دارند. محققان ادعاي جالب ديگري را هم مطرح کردند. از نظر آنها اشتياق در «عشق رومانتيک» يک حالت انگيزشي، معطوف به هدف است ونه يک عاطفه خاص.

ملوان زبل بچه ها را گياهخوار کرد
 

محققان تايلندي فهميده اند کودکاني که بيشتر ملوان زبل مي بينند، دوبرابر کودکان ديگر گياهخوار مي شوند. اين ملوان کارتوني که با يک قوطي اسفناج قدرت زيادي پيدا مي کند، توانسته کودکان را به گياهخواري تشويق کند. اين کارتون نه تنها توانسته کودکان را گياهخوار کند که بر صنعت غذاهاي گياهي در آمريکا هم تاثير زيادي گذاشته است. محققان تايلندي مي گويند کودکان چهارتا پنج ساله آنها معمولا دو بخش غذاي گياهي در وعده هاي خود دارند. درحالي که بعد از ديدن اين کارتون، بخش هاي غذاي گياهي در وعده هاي آنها به چهار بخش مي رسد. البته تماشاي اين کارتون بر مصرف ميوه در کودکان تاثيري نداشته و تنها ميل به سبزيجات و غذاهاي گياهي را درآنها بالا برده است.

مرد بايد مرد باشه!
 

اگر قرار باشد زني مردي را براي ازدواج انتخاب کند، کسي را که ظاهر مردانه تري دارد ترجيح مي دهد، اين يافته جديد محققان است. آنها براساس پژوهش هايشان اعلام کرده اند زنان خصوصيات زنانه را يک نقطه ضعف در مردان تلقي مي کنند و بيشتر به مرداني توجه مي کنند که ظاهري مردانه تر دارند. آنها همچنين به وجود تسلط و قدرت در مردان اهميت مي دهند و داشتن اين ويژگي ها نه تنها به مردان در يافتن همسر مناسب کمک مي کند بلکه آنها را ياري مي دهد تا شغل بهتري هم پيدا کنند. محققان معتقدند زن ها، مردهايي را که زياد ازحد به ظاهرشان توجه مي کنند دوست ندارند و چنين ويژگي را يک ويژگي مردانه نمي دانند.

محبت به همسر به مثابه استامينوفن
 

محققان معتقدند رفتارهاي حمايتي در زمان زايمان مي تواند درد مادران را کاهش دهد.آنها پژوهش هايي را براي يافتن راه کاهش درد زايمان انجام داده و درخلال آنها فهميده اند که رفتارهاي حمايتي درآن زمان مهم ترين عامل براي کاهش اين درد است. به گفته ايسنا، دراين مطالعه که به صورت نيمه تجربي انجام شد 80 زن نخست زا به علت درد زايمان يا پارگي کيسه آب به بيمارستان ولي عصر (عج)زنجان مراجعه کرده بودند مورد بررسي قرار گرفتند. آنها پس از بررسي گروه هاي مورد آزمايش دريافتند که حمايت از زنان بارداري که به وقت زايمانشان نزديک هستند مي تواند موجب شود که زايمان راحت تر و کم دردتري داشته باشند.

ارتباط بداخلاقي همسربا درد زانوي شما!
 

حتي اگر زانوهاي شما با چوب وسنگ نشکند، کلمات خشن مي تواند آنها را خرد کند و باعث بروز بيماري آرتريت شود. محققان معتقدند آسيب هاي رواني مي تواند تاثير بسيار شديدي روي جسم شما بگذارند و به همين دليل است که طرد شدن اجتماعي و شنيدن کلمات تند و خشن و بي رحمانه، مي تواند بيماري هاي مرتبط با التهاب را ايجاد کند. محققان دريافته اند که حالات مرتبط با التهاب از قبيل آسم، آرتريت، افسردگي و بيماري هاي قلبي و عروقي همه در اثر برخي فعاليت هاي مغزي اتفاق مي افتند و آنها ادعا مي کنند چنين يافته اي مي تواند به آنها در يافتن دارويي براي چنين بيماري هايي کمک کند.

تنهايي به اندازه 15 نخ سيگار خطر دارد
 

اجتماعي بودن سلامت انسان را حفظ مي کند. محققان نه تنها به چنين نتيجه اي رسيده اند بلکه دريافته اند که تنهايي مي تواند به اندازه مصرف 15 نخ سيگار در روز خطر ساز باشد. گاردين دراين مورد مي نويسد ارتباط با دوستان صميمي و نزديکي با فاميل مي تواند بيشتر از ورزش کردن و ترک سيگار به حفظ سلامتي آدم ها کمک کند. آنها ادعا مي کنند که داشتن چنين گروهي از دوستان و چنين خانواده اي، مي تواند طول عمر آدم ها را تا 50 درصد افزايش دهد. محققان دريافته اند که تعاملات اجتماعي دائمي نه تنها روان آدم ها را تحت تاثير قرار مي دهد که اثرات جالبي هم بر جسم آنها مي گذارد. محققان تاکيد مي کنند که تنهايي، از ورزش نکردن هم زيان بارتر است و دو برابر چاقي به آدم ها آسيب مي زند.
منبع:نشريه همشهري مثبت، شماره مسلسل 182.